Η ακαδημία του Πλάτωνα

[inline:akadimia plato.jpg]

Ο Πλάτων απο μικρός είχε πολιτικές ανησυχίες και ο νούς του κυριευόταν απο ισχυρό αίσθημα να κάνει τον κόσμο δικαιότερο.Ο θάνατος του Σωκράτη απο την αθηναική δημοκρατία και τα ταξίδια του
στην Αίγυπτο τον επηρέασαν να αναζητήσει τον δικαιότερο κόσμο σε σαφώς ολιγαρχικά σχήματα.
Τόσο στην “Πολιτεία” όσο και στους “νόμους” κεντρικός πυρήνας απονομής του δικαίου είναι οι
φύλακες που κατευθύνονται απο τον παντογνώστη ηγεμόνα ,τον βασιλιά-φιλόσοφο.Η θρησκεία παίζει
ένα καθοδηγητικό ρόλο κυρίως για τα λαικά στρώματα,όμως οι ποιητές δεν έχουν και τόσο ευνοική θέση στην πλατωνική κοινωνία διότι θεωρούνται ως άτομα που απομακρύνουν το πλήθος απο τα
σκληρά προβλήματα της καθημερινότητας .Οι παραγωγοί διέπουν τις σχέσεις τους απο μία μορφή
ήπιου σοσιαλισμού όπου το κράτος παίζει άμεσο καθοριστικό ρόλο στην συγκράτηση των τιμών.Η
εξωτερική πολιτική είναι επιθετική:Ο πλατωνικός Σωκράτης τονίζει στον συνομιλητή του οτι ένα έθνος που αντιμετωπίζει δημογραφικά και γεωπολιτικά προβλήματα ,έχει το ηθικό δικαίωμα να επιτεθεί στους γείτονες του για να κρατήσει την δεσπόζουσα θέση στην περιοχή.
Ο Πλάτων δεν ήταν ο διανοούμενος της πολυθρόνας.Αντίθετα με τα ταξίδια του στην Σικελία
προσπάθησε να μεταλαμπαδεύσει τις ιδέες του στην πραγματικότητα της Μεγάλης Ελλάδας.Απέτυχε όχι τόσο γιατί οι ιδέες του ήταν ουτοπιστικές ,αλλά διότι η εποχή δεν ήταν ώριμη για την συνένωση των ιταλιωτών σ’ένα ισχυρό κρατικό φορέα. `Οσες φορές οι Συρακούσες πήγαν να παίξουν αυτό τον
ρόλο,οι υπόλοιπες πόλεις-κράτη,με την κρυφή ενθάρρυνση των Καρχηδονίων,αντιδρούσαν και έσπαγαν τους δεσμούς συμμαχίας προτιμώντας την απομόνωση τους.
Στο τέλος της ζωής του ο Αθηναίος φιλόσοφος ίδρυσε την Ακαδημία,ένα κέντρο που προοριζόταν να βγάζει πολιτικούς και ρήτορες ικανούς να διακυβερνήσουν συνετά την όποια ελληνική πόλη-κρά
τος.Το σπουδαιότερο έργο της ήταν το ότι εγγυήθηκε προσωπικά να απελευθερωθεί ο τότε πρίγκιπας
Φίλλιπος απο τις φυλακές της Θήβας για να αναλάβει τον θρόνο της Μακεδονίας.
Η Δυτική Ευρώπη γνώρισε την διδασκαλία του Πλάτωνα ,μα την απέρριψε γιατί την θεωρούσε εμπόδιο στην εδραίωση του καπιταλισμού.Αντίθετα η “καθ’ημάς ” Ανατολή μέσω της ορθοδοξίας
αποδέχθηκε την ιδεαλιστική φιλοσοφία και διαμορφώθηκαν κοινωνίες όπου υπήρχε μία συλλογική λειτουργία των θεσμών οι οποίοι προορίζονταν απο τον πλούσιο μέχρι τον πιο φτωχό πολίτη.

Νεκτάριος Κατσιλιώτης

Ιστορικός - Εκδότης

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *